Nelíbí se mi, když je mladý atlet z 80 % sportovec a z 20 % influencer. Podpora adidasu je v tomhle skvělá, říká sportovní agent Ján

By 
Tomáš Benda
August 7, 2025

Ve světě sportu není větších značek než adidas. Na ikonické tři pruhy nedají dopustit globální hvězdy jako Noah Lyles, Gout Gout, Anna Hall Lionel Messi, Lamine Yamal nebo David Beckham. V Česku podporuje patnáctku atletů, z nichž hned čtyři jsou součástí Body Solution Teamu. Jak spolupráce vypadá, proč je pro mladé atlety důležitá a jak se k ní vlastně mohou dostat?

„Unikátní je, že adidas zajímá opravdu jen sportovní výkon,“ říká Honza Ján, bývalý překážkář, dnes sportovní agent Body Solution Teamu a mimo jiné spoluzakladatel Body Solution Clinic, který mladé atlety dlouhodobě zastupuje a s adidasem ohledně jejich vývoje často komunikuje. 

„Není to žádný barter za příspěvky na Instagram nebo něco takového. Je to čistá investice, která mladým sportovcům umožní naplno se koncentrovat na svůj trénink. A když je to jednoho dne dostane až na vrchol, tak si je adidas samozřejmě vezme do marketingové kampaně. Win-win pro obě strany,“ popisuje Honza, kterého jsme ohledně obchodně-kariérní stránky mladých atletů vyzpovídali. 

Kudy ale vlastně vede cesta mladého neznámého atleta k podpoře od světoznámé značky?

Prakticky stejně, jako když si vybíráme atlety do Body Solution Teamu. Hlavní jsou sportovní výkony. Ponětí o atletovi získáváme většinou z výsledků ze závodů, které průběžně sleduji. Výjimečné výkony je těžké přehlédnout – zvlášť když už máte pár let praxe. Pak je pro mě klíčové zajet se na něj podívat osobně. Čísla jsou jedna věc, ale stejně důležité je vidět jeho projev na dráze – od pohybové vyspělosti přes odraz a rychlost až po celkový somatotyp. Současně mluvím s jeho trenéry a zjišťuji jejich pohled. A pro Body Solution Team – stejně jako pro adidas – je hodně důležité i rodinné zázemí mladého sportovce. Pokud cítím přehnaný tlak od rodičů nebo komplikovaný vztah rodič–trenér, je to vždy varovný signál.

Co viditelnost na sociálních sítích? Musí být dneska mladí atleti i influenceři, nebo to jde i bez toho?

Určitě jim to neuškodí, ale podmínka to není. Líbí se mi, že pro adidas není online prezentace v mladém věku vůbec klíčová. Hlavní je být špička ve své disciplíně. Pokud jste v TOP 10 na světě, sociální sítě si pak vybudujete snadno. Opačný přístup – kdy je mladý atlet z 80 % sportovec a z 20 % influencer – moc nemusím. V tomhle jsem stará škola a vzhlížím k těm čistě sportovně nejlepším.

Může mladému atletovi na cestě k podpoře adidasu nějak pomoci to, že ho budeš zastupovat právě ty? Respektive to, že bude součástí Body Solution Teamu?

Pokud u něj uvidím potenciál uspět v dospělé kategorii, můžu ho samozřejmě adidasu doporučit. Nebo alespoň zjistit, co by měl zlepšit, aby o něj měl zájem. S adidasem máme dobré vztahy a na rozvoj atletů se díváme podobně, což určitě při uzavírání spolupráce pomáhá, takže svým způsobem ano, ale rozhodně to není zaručené nebo automatické.

A co mladý atlet získá v samotném v Body Solution Teamu?

Naše podpora má tři hlavní pilíře. Zajišťujeme účast na kvalitních atletických mítincích, pomáháme se sponzory a poskytujeme zdravotně-sportovní zázemí přes Body Solution Clinic. Právě to poslední je u mladých sportovců klíčové – hlídáme, aby nedošlo k přetrénování, poskytujeme analytickou podporu tréninku, řešíme výživu, plán doplňků i pravidelné krevní rozbory. Troufám si říct, že tak komplexní péče je v Česku opravdu unikátní. Naším cílem je, aby mladí atleti dorostli do dospělé kategorie zdraví a připravení vybojovat kvalitní výsledky pro českou reprezentaci. A toho mohou dosáhnout jedině s maximální profesionální péčí o své tělo.

Uvědomují si tohle atleti už v mladém věku? 

Atletika je svým způsobem balancování na hraně. Zranění je běžná součást hry a mladí to vědí. Na jedné straně maximální výkon, na druhé riziko zranění. Děláme maximum pro prevenci, ale pokud ke zranění dojde, dostanou u nás špičkovou péči. Body Solution Clinic je elitní pracoviště na měkkotkáňová zranění a pro naše atlety tady neexistuje „ordinační doba”. Včasná péče je pro rychlý návrat na dráhu klíčová, takže k tomu tak přistupujeme.

Jak na to mladí atleti reagují? Máš konkrétní příběh, kdy vaše podpora opravdu nějak zásadně pomohla?

Věříme, že pomáhá hodně, a pozitivní zpětnou vazbu máme i od trenérů a rodičů. Jsme stále na začátku – být atletickým agentem je běh na dlouhou trať – a skutečné plody práce teprve uvidíme. Nechceme si přivlastňovat jejich výsledky, ale hezkým příkladem je spolupráce s atlety ze skupiny Petra Habáska, kde podporujeme Marka Váňu a Lindu Botkovou. „Habi“ je v tomhle vzorný – pečlivě si hlídá jejich zdravotní stav a spolu s námi kontroluje, aby se v tréninku nic nepodcenilo. Jakýkoli zdravotní problém raději řeší okamžitě. My atlety pravidelně testujeme v laboratoři a učíme je, jak výsledky používat. Oba už mají i podporu adidasu, což je samozřejmě velká pomoc. Každá překážka nebo „jen” starost, kterou z jejich života odstraníme, je pro jejich kariéru obrovský benefit.

V čem vlastně podpora adidasu spočívá?

Samozřejmě v zabezpečení celé škály produktů, ale i v přímé finanční podpoře. „Only the best for athletes,“ jak říkají, z mé zkušenosti opravdu dodržují.

Je atletika pro mladé finančně náročná?

Ve srovnání s jinými sporty je dostupná, ale špičkové vybavení a zahraniční soustředění nejsou levné. Každá podpora proto pomůže. My třeba pomáháme i se zařazením do sportovních rezortů, kde mohou čerpat výrazné prostředky na přípravu. Pro některé dokonce zajišťujeme financování tréninku u zahraničního kouče. Vztahy a zkušenosti, které v atletice máme, jsou v tomhle ohledu zásadní.

Jak náročné je sehnat mladému atletovi sponzora?

Atleti si informace mezi sebou rychle předají. A když mají povinnost nosit adidas a dostávají kolekce, které běžný člověk nesežene, je hned jasné, že mají podporu. Sponzoři někdy osloví atlety napřímo, ale zkušenosti a vyjednávací schopnosti agenta hrají velkou roli. A u mladých není spolupráce jen o penězích – často jde i o nefinanční podporu, zázemí nebo materiální vybavení. To vysvětlujeme nejen atletům, ale i rodičům.

Nemůže ale podpora – ať už od agenta, nebo od světoznámé značky – mladým sportovcům trochu „zamotat hlavu“?

Může, a proto k nim adidas i Body Solution Team přistupují citlivě. Viděl jsem osudy atletů, kterým brzká sláva zničila kariéru. Proto sledujeme nejen sportovní výkonnost, ale i rodinné zázemí a osobnost mladých. Dbáme i na to, aby se ze sportovců nestala mašina na peníze pro své okolí, takže ti všichni, s kterými teď pracujeme, jsou ambiciózní, ale pokorní. Mají fantastickou podporu od rodičů a jsou za všechno vděční. Pracovat v obklopení takových lidí je pak radost. 

Asi neprozradíš, jak si dobře vybrat, že?

Žádný univerzální návod na to, jak rozpoznat budoucí hvězdu, asi není, ale po letech v atletice už máme určitou intuici. Důležité každopádně je nezaměnit předčasnou vyspělost za talent. Ten se podle mě naplno projeví až kolem 17 let…

READY TO team?

Do you want our athletes to compete on your meeting? Do you want to be part of BST? Or do you have any questions to us? Let us know!

CONTACT US